-

rotmeister : Wspomnicie moje słowa

Targi szampańskie i cystersi

Tym razem googlowa przeróbka francuskiej wiki dotycząca jarmarków szampańskich.

https://fr.wikipedia.org/wiki/Foires_de_Champagne

Targi szampańskie odbywały się w średniowieczu w Szampanii. Ich sukces wynika z położenia geograficznego między Flandrią a Włochami, na skrzyżowaniu wielu dróg i dróg wodnych, oświeconego zarządzania hrabiów Szampanii i szczególnego bezpieczeństwa kupców, gwarantowanego przez hrabiów Szampanii. Odbywały się one w miastach Lagny-sur-Marne (raz w roku), Provins (dwa razy w roku), Troyes (dwa razy w roku) i Bar-sur-Aube (raz w roku). Zapowiadają wpływ ekonomiczny i finansowy w całej Europie, pierwszych międzynarodowych centrach finansowych. Każde targi trwały od trzech do sześciu tygodni, a kalendarz ten zmieniał się kilka razy w ciągu wieków. Oto, co historyk Fernand Braudel nazywa „zegarowym systemem powtarzania”, który zapewnia okręgowi wyjątkową aktywność gospodarczą od stycznia do grudnia. Jako takie stanowią one etap odniesienia w światowej historii gospodarczej i świadczą bardziej szczegółowo o początkach organizacji nowoczesnej gospodarki rynkowej.

Miejsce u zbiegu głównych szlaków handlowych na północ i południe, troska o organizację fizyczną (hale, mieszkania, magazyny) i praworządność, do której dołączają hrabiowie Szampanii i okoliczne opactwa, wyjaśniają sukces tych targów. Zapoczątkowały pod koniec XII wieku cykl sześciu wielkich targów cytowanych powyżej, które są uzupełniane w okolicy przez mniej ważne targi.

Thibaut IV z Blois , hrabia Szampanii, ustanawia zasady uczciwego dzierżawy (?) (1137, 1164, 1176 itd.) I udaje mu się uszanować jej bezpieczne zachowanie poza granicami swojego powiatu. Jednostka wagi „Marc de Troyes” pojawia się w 1147 roku i wkrótce zostanie przyjęta w Paryżu . Waluta targów „denier provinois” krąży dostatecznie daleko, aby służyć jako punkt odniesienia aż do Włoch . Uncja troy pozostaje dziś światowym punktem odniesienia dla metali szlachetnych.

Pochodzenie targów szampańskich.

Pochodzenie tych jarmarków wydaje się sięgać okresu Merowingów, w 427 r., O czym świadczą pisma Sidoine Apollinaire , biskupa Clermont-Ferrand, do Saint Loup, biskupa Troyes. W każdym razie są znacznie starsze niż ustanowienie francuskiej monarchii. Wpływ targów szampańskich przypisuje się hrabiemu Henry'emu Liberalowi , który rządził prowincją od 1152 do 1180 roku.

W XII i XIII wieku, gdy rozpoczęła się rewolucja handlowa, drogi rozciągające się na Bizancjum zapewniają Europie towary luksusowe (przyprawy, tkaniny, wyroby rękodzielnicze), które są wymieniane w szczególności na targach, które zwielokrotniły się w Europie, w dużych miastach, ale także w regionach, które zrzeszają kilka miast, takich jak Troyes, Lagny lub Bar-sur-Aube , w Szampanii. Od XII wieku targi Szampanii stają się centrum wymiany i handlu znanym na całym świecie, przyciągającym najważniejszych kupców europejskich, od Flandrii po Włochy.

Organizatorzy targów szampańskich powołali specjalną administrację z 1170 r., kierowaną przez dwóch mistrzów (lub strażników) i kanclerza, pod ich rozkazami poruczników, sierżantów, notariuszy, którzy utrzymywali porządek i sprawiedliwość w czasie targów. Loże, w których wieczorami przynoszono ławki, służyło do przyjmowania sędziów i stron procesowych. Pobliski klasztor Clairvaux cieszył się również wielkim prestiżem, zarówno jako centrum religijne chrześcijaństwa, jak i jako dobre biuro w rozwiązywaniu sporów między kupcami. Hrabia chroni także społeczność żydowską, która aktywnie uczestniczy w rozwoju biznesu.

Od 1147 r. Strażnik targów zapewnia poszanowanie dobrych zwyczajów handlowych, opierając się na prawie. Jest gwarantem hrabiego ram prawnych, aby skutecznie i szybko chronić uczestników. Jednym z ich zadań było zapewnienie zapłaty należnych kwot, prawidłowości wag i miar oraz wykluczenie z targów nieuczciwych osób - co również przyciągało oszustów. Obserwują wejścia i wyjścia z targów i upewniają się, że wzajemne zobowiązania są karane wykluczeniem. W XIII wieku strażnicy pełnili nawet rolę notariuszy , udzielając sankcji władzom okręgowym aktom prawa prywatnego dotyczącym transakcji i roszczeń. W drugiej połowie stulecia stali się notariuszami i prokuratorami, aby poradzić sobie ze wzrostem wielkości biznesu, tym bardziej, że ten sam personel przechodzi od uczciwego do sprawiedliwego (?).

Królewski przewód 1209.

Thibaud II Wielki ustanowił w 1137 r. „Kanał jarmarków”, pozwalając każdemu napadniętemu lub rannemu kupcowi na odwołanie się do sprawiedliwości hrabiego Szampanii, niezależnie od kraju, w którym się znajduje, w celu uzyskania odszkodowania. Wzmacniany jest przez królewski „przewód” przyznany przez króla Francji Philippe Auguste w 1209 r., który dodatkowo rozszerza wpływ targów Szampanii. Tworzą one teraz spójną całość, która przyciąga kupców włoskich i flamandzkich . Królewski przewód zapewnia ich, że wszelkie wyrządzone im krzywdy będą uważane za zbrodnie majestatu, a tym samym będą karane śmiercią i konfiskatą przez królewską sprawiedliwość.

Ogólnie rzecz biorąc, tor wodny jest bezpiecznym zachowaniem wydawanym przez władcę targów lub przez panów lub miasta, które są w drodze do kupców. Zapewniają ochronę w celu zapewnienia przekraczania ich terytorium.

Każde bezpieczne postępowanie jest płatne i może być wykorzystane jako polisa ubezpieczeniowa na nieruchomości i ludzi. W zamian pan zgadza się zabezpieczyć kupca, jeśli towary zostaną uszkodzone przez jego panowanie (?). Pan nie gwarantował szkód spowodowanych przez nocne wydarzenia lub przypadki wojny.

Organizacja targów.

Cykl ciągły.

Targi można zdefiniować jako spotkanie kupców, którzy spotykają się dobrowolnie w ustalonym miejscu, w regularnych odstępach czasu, aby sprzedawać i kupować. Targi te mogą być otwarte dla wszystkich lub zarezerwowane dla profesjonalistów. W XII wieku odbywały się coroczne targi w kilkunastu miastach Szampanii. Cztery z nich organizuje stały cykl sześciu jarmarków rozłożonych na cały rok, których dostęp gwarantuje kanał hrabiego Szampanii.

Oryginalność targów Szampańskich niewątpliwie tworzy zrównoważony i ciągły cykl przez cały rok „gorących targów” (latem) i „zimnych” (zimą), a także targów dużych i średnich, które zapewnia kupcom prawie stałe miejsce wymiany, które pozwala im nie tylko wymieniać towary, ale także załatwiać swoje sprawy finansowe.

Od 2 do 15 stycznia: targi „Innocenty” w Lagny-sur-Marne ;

Wtorek przed połową Wielkiego Postu w Niedzielę Pasyjną: targi Bar-sur-Aube ;

tydzień Męki Pańskiej: targi Sézanne ;

Maj: gorące targi „Saint-Quiriace” z Provins;

24 czerwca do połowy lipca: fair „hot” lub Saint-Jean w Troyes;

Wrzesień/październik: zimne targi „Saint-Ayoul” w Provins;

początek listopada do tygodnia przed Bożym Narodzeniem: uczciwe „zimno” lub „Saint-Remi” w Troyes.

Kościół jest silnie reprezentowany w organizacji tych targów w społeczeństwie, w którym życie świeckie jest przerywane kalendarzem religijnym. Duże festiwale i pielgrzymki często pokrywają się z targami i częstymi gośćmi.

Każde targi trwają średnio od 3 do 7 tygodni:

pierwsza część poświęcona „zegarkowi” (wystawa towarów);

druga część poświęcona sprzedaży;

trzecia część dotyczy rozliczenia i wysyłki;

Ostatnia część „fair exit” (uroczystości). Ustalono bardzo dokładny kalendarz, każdy targ obejmuje 8 dni bezpłatnego wejścia, 10 dni sprzedaży arkusza i 15 dni płatności. Około tygodnia przed końcem targów sprzedaż przestaje pozwalać kupcom na załatwianie spraw i rozliczanie rachunków.

Cykl wielkich targów szampańskich stworzył korzystne warunki dla handlu międzynarodowego, który rozciąga się na cały rok, a jednocześnie faworyzował odkładanie długów z jednego jarmarku na drugi, często za pośrednictwem kantorów pochodzenia włoskiego lub z Flandrii. Ten system transferu wierzytelności na targach i zwyczaj płacenia długów przez odszkodowania doprowadził do powstania zorganizowanego sektora finansowego, w którym społeczność żydowska i florencka („Lombardowie”) bardzo szybko odegrała pewną zasadniczą rolę. Zakaz oprocentowanego długu, opisany przez Kościół Katolicki (i główne religie monoteistyczne) jako wyczerpanie, będzie czynnikiem ograniczającym (ryzyko dla pożyczkodawcy do opisania jako lichwiarza przez sądy kościelne) i stymulowanie poprzez poszukiwanie nowych rozwiązań kompensacji ryzyka.

Liczne gwarancje i edycje zachęt ekonomicznych.

Świadomi swojego znaczenia dla rozwoju lokalnej gospodarki, hrabiowie Szampanii od początku wspierali rozwój targów w swojej prowincji, zwłaszcza targów Troyes, Lagny, Bar-sur-Aube i Provins. Hrabiowie, którzy mieli prawo organizować targi, posiadali uprzywilejowane miasta na południu. Tak więc między 1095 a 1136 r. jarmarki miast Provins, Troyes, były faworyzowane ze szkodą dla miast Północy i Wschodu uważanych za mniej korzystne. Następnie hrabiowie Szampanii, Thibaud II († 1152) i Henryk I († 1181), prowadzili tę politykę koncentracji handlu w czterech głównych miastach targów szampańskich. Hrabia, wasal królów Francji cieszył się quasi-niezależnością w stosunku do reszty królestwa.

Hrabiowie Szampanii zrozumieli, że zagraniczni kupcy musieli znaleźć w Szampanii atrakcyjną przestrzeń handlową, unikalną w Europie, a jednocześnie międzynarodową i pewną. Dla porównania, inne europejskie centra gospodarcze oferowały mniej dogodny dostęp, podatki i opłaty za przejazd, które sprawiły, że Szampania stała się obszarem z niskimi podatkami sprzyjającym rozwojowi handlu. Stworzenie „denier provinois” wspieranego przez Thibaud hrabiego Szampanii, które stało się walutą referencyjną targów, pozwoliło kupcom zgodzić się na wymianę pieniędzy i znaleźć solidne odniesienie do czasu wielkiej fragmentacji i niestabilności monetarnej.

W tle pojawiła się sprytna polityka małżeńska z hrabiami Flandrii z 1143 r. Zapewniła również rozwój targów szampańskich na „międzynarodowych” targach. Stała obecność flamandzkich kupców na targach, a zatem arkusze z Flandrii zapewniły im od samego początku wymiar międzynarodowy. Syn Thibauda, ​​Henryk I, który utrzymywał stosunki z Fryderykiem I z Hohenstaufem, powiedział Fryderykowi Barbarossie, że udało mu się, podobnie jak on, przyciągnąć wielkich niemieckich kupców w Szampanii. Targi były dla hrabiów i królestwa, w zamian za ochronę kupców i ich gwarancji, źródło dochodów generowanych dzięki prawom nakładanym na towary i opłaty („nieuczciwe prawa”, „prawa twojego miejsca”, „prawo do lądowania” itp.).

W trosce o logistykę pozwalającą na dostęp i dobre postępy targów, hrabiowie zbudowali konstrukcje (stanowiska?), stworzyli środki ważenia i przechowywania towarów, ułatwili złożenie i opiekę kupców, zapewnili bezpieczeństwo drogowe, a podróżnym zagwarantowanie możliwości uzyskania sprawiedliwości przez organy świeckie i religijne w dogodnej dla nich formie. W ten sposób wokół bardzo starych linii komunikacyjnych podjęto modernizację gruntów i dróg wodnych w celu ułatwienia wymiany. Na przykład Provins jest wtedy skrzyżowaniem dróg, gdzie zbiega się dziewięć głównych dróg i 11 dróg drugorzędnych. Thibaud II posunął się tak daleko, że stworzył kanały na Sekwanie, aby sprowadzić do okręgów Troyes wodę niezbędną dla przemysłu tekstylnego.

Sukces targów szampańskich wynika nie tylko z ich położenia geograficznego (w węźle głównych osi i przepływów handlowych pochodzących z Włoch i Holandii), czy ze specjalizacji regionu w przemyśle tekstylnym. Sukces tych targów wynika głównie z oświeconej woli hrabiów, którzy przy ustalaniu wiecznego cyklu targów zachowywali się ospowiednio zarówno w polityce, jak i w interesach.

Przed wieloma innymi zrozumieli, że każdy pan, który chce przyciągnąć kupców na swoje targi, powinien zacząć od zapewnienia „pokoju na rynku”. Kupcy mieli gwarancje od hrabiów („prawo targów”) i dlatego faworyzowali targi szampańskie, ponieważ gwarantowali środowisko prawne sprzyjające sprawnemu prowadzeniu biznesu.

Uczciwe miasta korzystały z odstępstw od prawa zwyczajowego i przywilejów, zwanych „franczyzami”:

zniesienie „prawa do odwetu” za zobowiązania kupców lub długi zaciągnięte poza targami;

zniesienie „prawa do rokowań”, które zawiesiło postępowanie sądowe w czasie pokoju targowego;

usunięcie papieskiego zakazu lichwy (oprocentowane pożyczki);

anulowanie prawa do znaku towarowego.

Prawo targów, poparte wspólnym prawem, uznało targi za uprzywilejowaną sytuację i potrzebę sprawiedliwego i bezzwłocznego oddania sprawiedliwości. Hrabiowie Szampanii (ale także papież dla włoskich kupców) zapewnili kupcom bezpieczeństwo i szybką sprawiedliwość w przypadku sporów. Gwarancja ta z pewnością przyczyniła się w znacznym stopniu do zorganizowania targów w Szampanii jako głównego centrum handlowego Europy Zachodniej do końca XIII wieku.

Rola Kościoła.

Kościół katolicki nie uczestniczy w jarmarkach średniowiecza jako zwykły widz, kalendarz liturgiczny reguluje sprawy biznesowe. Kościół jest obecny w gospodarce jarmarków dzięki roli, jaką pełni na przykład w oddawaniu sprawiedliwości w swoich opactwach lub w opiece nad chorymi. Reguluje również praktykę kredytowania poprzez zakaz oprocentowanych pożyczek (lichwa), podobnie jak dwie pozostałe religie monoteistyczne (Żydzi i muzułmanie). Zakaz ten, który ma na celu zakazanie pożyczek pieniężnych po wygórowanych stawkach, jest omijany przez marże przyjmowane przy różnicach kursowych i umowach ubezpieczenia związanych z dostawą towarów. Oskarżenie o wyniszczenie przed sądami kościelnymi było poważne i surowo karane, jeśli zostało ujawnione. Zużycie jest utożsamiane z kradzieżą i postrzegane jako „nienaturalny” grzech: pieniądze muszą po prostu służyć jako środek wymiany.

Opactwo w Clairvaux założone w pobliżu jarmarków w Val d'Absinthe w 1115 r. Przez Bernarda z Clairvaux i kilku towarzyszy, wysłanych przez Étienne'a Hardinga, opata z Cîteaux , na pustkowiach zna niezwykły blask. Staje się dzięki osobowości św. Bernarda jednym z kulturowych centrów chrześcijaństwa, co daje mu znaczny wpływ duchowy. Opactwo stało się „modelem” rozpowszechnionym w całej Europie - w 1153 r. Clairvaux miał już 169 „dziewcząt” opactw, licząc 530 w całej Europie pod koniec średniowiecza. Opactwo jest także potężnym modelem gospodarczym, który obala społeczeństwo feudalne: jego mnisi, od szlachty, stają się chłopami. Opactwo cystersów jest idealnym, samowystarczalnym miastem; zbudowany z dala od wiosek, rozwija działalność rolniczą na własne potrzeby, wspieraną przez sieć stodół, w których pracują bracia i pracownicy najemni. Mnisi oczyścili ziemię, zmienili ziemię przed jej posadzeniem, osuszyli wodę rzeczną przez system kanałów, poprawili plony dzięki trzyletniej rotacji i stali na czele produkcji żelaza i stali. Winorośl, którą gminy żydowskie również z powodzeniem uprawiają w regionie, daje wino, które konkuruje z winem Burgundii. Klasztorna wspólnota klasztorna Clairvaux, która otrzymała wiele datków, posiada w przededniu rewolucji francuskiej rozległy obszar 20 000 hektarów lasów, winnic i gruntów ornych, które eksploatuje.

Adwent, prestiż i upadek targów.

Targi w Szampanii w średniowieczu miały ogromny wpływ międzynarodowy, pozwalając kupcom i kupcom z całej Europy spotykać się tam w regularnych odstępach czasu w celu handlu. Znajdują się tam kupcy ze wszystkich części Francji, a także kupcy z Flandrii, północnych Włoch, Hiszpanii, Anglii, Niemiec lub Szwajcarii. Targi szampańskie będą stanowić decydujący wkład w „rewolucję komercyjną”, która stopniowo zmieni świat średniowieczny w renesans.

Od pierwszej połowy XII wieku można zaobserwować specjalizację handlu między różnymi krajami europejskimi: flamandowie sprzedają płótna i prześcieradła, włosi jedwabie i przyprawy, niemcy skórę i futra. Dobrobyt miast Morza Północnego jest ustalany przez prześcieradła, futra i ryby, których uczą się oszczędzać. Zjawisko to nie jest nowe, ale główne centra wymiany, którymi są targi, wzmocnią tę specjalizację. Znajdują się tam kupcy ze wszystkich części Francji, a także kupcy z Flandrii, północnych Włoch, Hiszpanii, Anglii, Niemiec lub Szwajcarii.

Aktywne są wymiany między targami Flandrii i targami Szampanii: Flamandowie znajdują w Szampanii stały punkt sprzedaży swoich płócien, które następnie przenoszono drogą wodną do portu w Genui i kupowano tkaniny jedwabne, wyroby złotnicze - w tym przedmioty kultu, przyprawy i inne dobra luksusowe z obszaru Morza Śródziemnego.

Różnorodność pochodzenia tkaniny wymienionej podczas targów szampańskich pokazuje tę różnorodność dostaw. W Provins prześcieradła pochodziły z Antwerpii (Flandria), Stamford (Anglia) i miast Szampanii lub okolicznych prowincji - tkaniny z arrasów, arkusza chalonów i szarej tkaniny z Provins. Wymieniono również inne kawałki tekstyliów, takie jak tafta, jedwab i płótna. Jedenaście dni po zakończeniu targów odzieżowych rozpoczął się kolejny cykl sprzedaży, jeden poświęcony handlu futrami i skórami, a kalendarz sprzedaży działał przez cały rok.

Wiele towarów sprzedawanych luzem jest mierzonych i sprzedawanych na wagę, w tym przyprawy z Orientu (szafran, imbir, pieprz), artykuły spożywcze (wino, sól Guérande, miód , warzywa, owoce, mięso), metale (srebro). Były też wyjątkowe dzieła wykonane przez najlepszych rzemieślników w Europie i sprzedawane pojedynczo, w tym biżuterię, broń, porcelanę.

W XIII wieku organizacja tych prawie stałych targów jest niezwykła, ponieważ ich wpływ międzynarodowy, wszystko odbywa się w celu ułatwienia wymiany. Na przykład flamandzcy sukiennicy mają swoje „namioty” na targach, gdzie grupują się w miastach i wyświetlają swoje tkaniny. „Duchowni targów” stale kroczą po Szampanii i Flandrii, aby zapewnić korespondencję między kupcami a transportem pism.

Targi w Szampanii były skrzyżowaniem w średniowieczu i miejscem spotkań największych kupców w Europie. Targi te były nie tylko miejscem rozrachunku towarów, ale pozwoliły na połączenie różnych kultur i pomysłów. „Domy” i mieszkania zagranicznych kupców oraz nazwy różnych dzielnic miast Szampańskich Targów świadczą o tym międzynarodowym charakterze i stanowią świadectwo życia zagranicznych kupców w uczciwych miastach.

 „Narody”.

Targi przyczynią się również do podniesienia świadomości tożsamości regionalnych, a później do rozbudzenia tożsamości narodowych, podkreślą niezbędną solidarność kupców do prowadzenia działalności (gildie). Już w XIII wieku włoscy kupcy w Szampanii stanowili „narody” rządzone przez konsulów, którzy byli przedstawicielami rządu miasta pochodzenia (np. Sienese już w 1246 r.) i kupców odwiedzających targi. Narody te utworzyły struktury wsparcia biznesu, a nawet wewnętrzny sąd arbitrażowy uznany przez króla. Od 1278 r. Wszyscy włoscy konsulowie w Szampanii wybierają kapitana, który będzie głównym rozmówcą hrabiów Szampanii. Podobna organizacja będzie obserwowana na targach w Langwedocji.

Dla zagranicznych handlowców na targach różnice w kulturze i praktykach, bariery językowe mogą skomplikować handel. Połączenie tych różnic pomoże im zrozumieć i przyjąć powszechne praktyki. Zagraniczni handlowcy będą budować domy i osiedla, aby byli mile widziani w zagranicznych miastach i by ich chronić. W Troyes istniał „dom Niemców, Barcelony, Genewy, Walencji ... Domy te były utrzymywane przez zagranicznych kupców, którzy mieli własne gospody i hostele.

Stare nazwy dzielnic pokazują tę silną obecność zagranicznych kupców: a) w Provins „Lombardowie” mieli swój dom, a dzielnica miasta była specyficzna dla Niemców („Vicus Allemannorum”), b) w Lagny a dzielnica miasta zarezerwowanego dla Anglików nazywano „Vicus Angliae”, podobnie jak kupcy z Katalonii i Toledo.

Organizacje kupieckie.

Handel w miastach Szampańskich Targów był regulowany przez władze powiatu, Kościół, ale także przez różne organizacje i instytucje stworzone przez samych kupców. W XIII wieku, na szczycie targów Szampanii, stowarzyszenia kupieckie, zorganizowane w różnym stopniu, aktywnie uczestniczyły w regulacji rynków i wymian w celu uniknięcia nadmiernie anarchicznej konkurencji i nieuczciwych praktyk.

Jedną z najważniejszych organizacji kupieckich była „Hanza Siedemnastu Miast” (lub Hanse of London) założona około 1230 roku. Pierwotnie została utworzona przez kupców z dużych „ubranych” miast Flandrii. Członkami były miasta produkujące tkaniny w Szampanii, takie jak Reims i Châlons-sur-Marne, ale także regiony produkcji (Pikardia). Ta organizacja nie była po prostu „hanzą” w klasycznym znaczeniu tego słowa, tj. Związkiem różnych miast, to zarys gildii lub organizacji zawodowej mającej jako głównego troska o koordynację handlu i sprzedaży tkanin na targach.

Na początku XIII wieku pojawienie się Universitas pierwotnie utworzonych przez kupców włoskich z tego samego miasta rodzinnego dodało nowy wymiar organizacji rynku. Zostały one zorganizowane jako miasta, z ich własnym autorytetem, administracją i jurysdykcją. Na ich szczycie konsul reprezentował członków społeczności w przypadku sporu z królem Francji. Sieneńscy bankierzy znaleźli się więc w Provins od 1230 r., gdzie przegrupowali się w organizację tego typu w 1246 r. Stowarzyszenia tego typu istniały już jednak u kupców z Bolonii, Mediolanu, Florencji, Genui, Rzymu lub Wenecji. Handlowcy z Langwedocji i Prowansji, którzy regularnie spotykali się na targach szampańskich, również organizowali się w sposób podobny do stowarzyszeń włoskich kupców.

Miejsce informacji gospodarczej w XIII wieku.

Targi Szampańskie od połowy XIII wieku odgrywają rolę międzynarodowego centrum finansowego i muszą spełniać tę rolę, aby przetrwać jako targi wymiany do lat 1340, nawet gdy transakcje handlowe znacznie się zmniejszyły. Targi szampańskie, które przejęły targi St. Giles, są wyrazem odrodzenia międzynarodowej bankowości, która zniknęła wraz z upadkiem Cesarstwa Rzymskiego. Transakcjom handlowym targów towarzyszyły złożone transakcje finansowe obejmujące wiele walut i rozłożone w czasie terminy dostaw. Ostatnie dni targów były poświęcone rozliczaniu rachunków przez kantorów, którzy byli czasami bankierami kupieckimi.

Targi szampańskie były okazją dla kupców do kupowania i sprzedawania towarów, ale także do rozliczania się z innymi kupcami, aby uniknąć przenoszenia zbyt wielu pieniędzy na niebezpieczne drogi, na których rabunki były częste. Targi stały się „domem wymiany całej Europy”. Dynamika handlu na targach w Szampanii, zwłaszcza handlu tkaninami i tekstyliami, spowodowała wiele przepływów finansowych i uzasadniła stałą obecność „zmieniaczy” na targach. Płatności dotyczyły nie tylko wygaśnięcia długów zaciągniętych w samych targach, ale także rozliczenia długów zaciągniętych na poprzednich targach.

Targi w Szampanii rozwinęły sztukę wymiany, aby zbliżyć ją do rynku bankowego: włoski kupiec pożyczył w swoim mieście w lokalnej walucie, aby dostać jedwabie i przyprawy, które wysłał i sprzedał w jednym z czterech miasta targów, a następnie ugoda (na przykład w Provins), miała denier provinois, którą mógł przenieść lub zmienić na spłatę swojego włoskiego wierzyciela.

Od XII wieku transakcje rozliczeniowe nie były już dokonywane w gotówce, ale były często kończone „wekslami”, które pozwalały na rozliczenie roszczenia w innym miejscu i w innej walucie. Liczba transakcji kredytowych i walutowych wzrosła w połowie XIII wieku na targach szampańskich, więc płatność przelewem bankowym wkrótce wyparła płatności gotówkowe na targach. Weksel łączy trzy transakcje: przelew środków (bez transferu gotówki); kredyt („okres opóźnienia”); kurs wymiany (odsetki kredytowe mogą być ukryte w kursie wymiany). Początkowo były to jedynie pisemne obietnice wypłaty pieniędzy w innym miejscu niż ten, w którym zapisano obietnicę. Sygnatariusz zobowiązał się zapłacić przelewowi lub jego „nuntiusowi” w innym miejscu, czyli swojemu agentowi, lub zapłacić przedstawicielowi „nuntius”. Kupcy mogliby zatem podróżować bez ryzyka transportu gotówki i korzystać z wymiany walut i rozłożonych płatności za swoją działalność.

Włoscy kupcy, często pochodzenia florenckiego lub genueńskiego (Lombardowie), odegrali istotną rolę w ustaleniu kursu wymiany różnych walut w obiegu za obopólną zgodą. Wielkie firmy handlowe z Florencji, Sieny lub Piacenzy, utrzymywane przy przedstawicielach Szampanii, którzy wymieniali ze swoimi domami posłańców, którym powierzyli umowy wymiany i informacje handlowe. Międzynarodowa sława targów szampańskich była tak wielka, ze uznanymi targami były płatne na innych targach w Szampanii. Urządzenia do wielokrotnego użytku: długie, handlowe, zaciągnięte przez osoby fizyczne, książęta lub instytucje religijne.

Upadek targów szampańskich.

Pod koniec XIII wieku, przyczyny polityczne i rozwój nowych szlaków handlowych zakończyły prymat targów szampańskich. Przełęcz Gottharda łączy Włochy z Nadrenią, a zwłaszcza nowe szlaki żeglugowe, co zapewnia Włochom bezpieczniejszy, szybszy i tańszy dostęp do Brugii już w 1297 r.

Odrodzenie konfliktów zbrojnych w Europie, w regionie Szampanii, w szczegółach po latach 80-tych, dotyczy wielu. Te obawy dotyczące bezpieczeństwa faworyzują transport morski, który, choć wolniejszy i mniej regularny, staje się lepszy niż lądowy. Lyon jest nadal dominującym centrum finansów we Francji, ale prestiż Paryża rośnie. Małe firmy są coraz bardziej osiedlone, a wielcy kupcy mają bezpośredni kontakt z innymi.

Targi w Szampanii upadają zatem po 1300 r. Już małżeństwo Joanny de Navarre (hrabiny i dziedziczki Szampanii) z Filipem IV „Bel” w 1284 r., które przypieczętowało aneksję Szampanii do Francji, zmienia priorytety polityczne. Szampania która faktycznie była niezależna, traci autonomię. Król Francji znajduje w tej bogatej prowincji nowe zasoby fiskalne i środki finansowanie jego wojen dynastycznych. Wojny francusko-niemieckie, a następnie wojna stuletnia będzie śmiertelnym ciosem dla targów w Szampanii. W XIV wieku, po zniszczeniach z powodu Czarnej Śmierci, miasta Włoch wyłaniają się jako ekonomiczni zwycięzcy tej imprezy.



tagi: cystersi  handel  targi szampańskie  jarmarki szampańskie  szampania 

rotmeister
16 czerwca 2019 15:01
25     1085    14 zaloguj sie by polubić
komentarze:
rotmeister @rotmeister
16 czerwca 2019 15:03

A po polsku ani jednej książki, która by dotyczyła tych targów/jarmarków.

zaloguj się by móc komentować

tomciob @rotmeister
16 czerwca 2019 15:49

Duży plus proszę pana za tę ciekawą i potrzebną notkę. Dziękuję i notkę chomikuję sobie na pamiątkę

zaloguj się by móc komentować

ainolatak @rotmeister
16 czerwca 2019 17:02

Kawał świetnej roboty! Bardzo dziękuję!

zaloguj się by móc komentować

genezy @rotmeister
16 czerwca 2019 17:16

A czy te Targi to przypadkiem nie był punkt krystalizacji Francji?

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @rotmeister
16 czerwca 2019 17:31

Dzięki. Tak na szybko jedna uwaga techniczna. W języku polskim nie używa się terminu >>> „dziewcząt” opactw". Jest "opactwo córka" czyli po prostu filia danego opactwa, gdzie opactwo fundujące drugie jest "opactwem matką" lub opactwem macierzystym.

Tutaj bym tłumaczył albo "opactwa córki" albo filie. Poza tym jeszcze raz wielkie brawa.

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @rotmeister
16 czerwca 2019 17:38

Ta unikalność i międzynarodowa funkcja to jest TO.

Ciekawe czemu nasi to przemilczają. 

.

 

zaloguj się by móc komentować

rotmeister @tomciob 16 czerwca 2019 15:49
16 czerwca 2019 18:14

Większość roboty Google translator zrobił. Ale dzięki.

zaloguj się by móc komentować

rotmeister @ainolatak 16 czerwca 2019 17:02
16 czerwca 2019 18:15

Każda wzmianka po polsku i takich tematach jest korzyścią. Dziękuję również.

zaloguj się by móc komentować

rotmeister @genezy 16 czerwca 2019 17:16
16 czerwca 2019 18:16

Tego niestety nie wiem. Ale handel to podstawa więc to prawdopodobne.

zaloguj się by móc komentować

rotmeister @Maryla-Sztajer 16 czerwca 2019 17:38
16 czerwca 2019 18:17

Bo pewnie uważają że to nudne. Ważniejsza jest kolejną książką o kuchni francuskiej.

zaloguj się by móc komentować

rotmeister @mniszysko 16 czerwca 2019 17:31
16 czerwca 2019 18:19

To google translator takie kwiatki robi. W wolnej chwili poprawię. Tak teraz pomyślałem że z tłumaczonych artykułów z Wikipedii można fajną książkę sklecić. 

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @rotmeister 16 czerwca 2019 18:19
16 czerwca 2019 18:39

Poleceam https://www.deepl.com/translator 

Według mnie jest o wiele lepszy.

zaloguj się by móc komentować

tomciob @rotmeister
16 czerwca 2019 19:32

Podawałem to już u Gospodarza pod jedną z notek ale tu jeszcze powtórzę. Jest taki naukowiec Uniwersytetu Jagiellońskiego Karol Ossowski, który interesuje się tematyką targów w Szampanii. Mogę polecić PDF-a zawierającego jego publikację pt.: "Hrabiowie Szampanii a powstanie i funkcjonowanie jarmarków szampańskich w XII  i XIII wieku."

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.ihpt.pl/Czlowiek_a_historia_t1.pdf&ved=2ahUKEwiHo4fkwe7iAhXi_CoKHQJ_D5sQFjAAegQIAxAB&usg=AOvVaw2oJGgXRO6s4JFj4MhL_A_h

uwaga PDF - od razu ściąga. Naukowiec ten napisał również o upadku jarmarków szampańskich, również PDF

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://symbolae.tu.koszalin.pl/dokumenty/NR9/SE9_A2.pdf&ved=2ahUKEwi9itWxw-7iAhXx_CoKHYLaCnkQFjAFegQIAhAB&usg=AOvVaw2Q7fNW_aneV0KCLgFEpl1r

Pozdrawiam

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @rotmeister 16 czerwca 2019 18:17
16 czerwca 2019 19:32

Z pewnego punktu widzenia na pewno ważniejsza. Nie umiem gotować za to doceniam czyjś kunszt. Po prostu te książki nie powinny się wykluczać 

.

 

zaloguj się by móc komentować

smieciu @rotmeister
16 czerwca 2019 19:33

Z opisu wynika że historia targów łączy się z historią templariuszy :) Kto wie, więc, ludzie się śmieją ale może coś jest w tych opowieściach.

Mamy start targów przypadający z grubsza na czasy Hugona z Szampanii właśnie i jego kumpla Huguesa de Payns. Przy czym pomaga inny człowiek z okolicy: Bernard z Clairvaux. I Targi Szampańskie i Templariusze i Cystersi stają się błyskawicznie ogromnymi międzynardowymi organizacjami. Gdy człowiek czyta jak szybko powstawały te opactwa córki to naprawdę zadziwia. Tylko Kościół wtedy dawał szansę na tak błyskawiczny i międzynarodowy rozwój aczkolwiek ktoś zawsze może się zastanawiać na ile Kościół miał kontrolę nad tymi potężnymi formacjami.

Wiemy że Kościół z siedzibą w Rzymie nie miał łatwo w XII czy XIII w. a jego słabość przyczyniła się też do upadku Templariuszy. Tylko że ludzie którzy kręcili Templariuszami pod koniec XIII chyba sami nie byli zainteresowali dalszym funkcjonowaniem zakonu. Przynajmnie ta część handlowa, która jak się wydaje spiknęła się z Filipem Pięknym. Filip staje się ostatecznie tym, który załatwił Templariuszy oraz Targi Szampańskie i tak historia się zamyka.

Ktoś lubiący teorie spiskowe mógłby dojść do wniosku że ludzie, którzy stworzyli Targi, Cystersów i Templariuszy postanowili przeobrazić się w nowe organizacje z nowymi centrami centrami decyzyjnymi. Choć oczywiście można pomyśleć też o że zadziałała konkurencja. W każdym razie stworzony przet te trzy formacje system wydaje się być zbyt obszerny by mógł ot tak zniknąć. Te wszystkie kontakty, systemy kredytowe obejmujące całą Europę były chyba zbyt potężnym narzędziem, żeby uznać że mogły jakoś tak zostać porzucone, rozpaść się, rozpłynąć w dziejach historii.

zaloguj się by móc komentować

rotmeister @tomciob 16 czerwca 2019 19:32
16 czerwca 2019 21:28

Czytałem to. Na wstępie autor pisze coś takiego: "Jarmarki, organizowane w Szampanii od XI do XIV wieku, pełniły niebagatelną rolę w wymianie handlowej pomiędzy państwami całej Europy. Niestety, literatura polska zajmująca się tym tematem jest uboga".

Uboga to eufemizm i szczyty dyplomacji. Nie ma jednej konkretnej biografii zjawiska któremu na imię jarmarki szampańskie.

zaloguj się by móc komentować

rotmeister @smieciu 16 czerwca 2019 19:33
16 czerwca 2019 21:29

Nie ma teorii spiskowych, są tylko spiskowe praktyki.

zaloguj się by móc komentować

Paris @rotmeister 16 czerwca 2019 15:03
16 czerwca 2019 21:39

A po co wspominac...

... lepiej wziazc lapowy i niech zlodzieje globalni zarabiaja  !!!... dzisiaj w obcych marketach, ktorych  NIE  DA  SIE  OPODATKOWAC... a pod Hala Mirowska, gdzie od ponad 100 lat zawsze kwitl handel - lepiej powiesic tabliczke, ze  "handel wzbroniony"... narod  MUSI  KUPOWAC  tylko w marketach i  TYLKO  ten SYF  i  CHLAM, ktory tam jest dostarczany nie wiadomo skad  !!!

 

Wspanialy i rewelacyjny wpis historyczny... absolutnie genialny  !!!

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @Maryla-Sztajer 16 czerwca 2019 17:38
16 czerwca 2019 21:45

"Naszym"...

... pasuje rola  platnych pacholkow i folksdojczow !!!  

Zawsze im pasowala i  nic do dzis w tej kwestii sie nie zmienilo.  Cieszy mnie, ze narod czyta... sie ksztalci i swiadomosc rosnie... o tym jak jestesmy ROBIENI  W  BAMBUKO  przez  "naszych"  !!!

zaloguj się by móc komentować

Paris @rotmeister 16 czerwca 2019 21:28
16 czerwca 2019 21:58

I jak ten caly...

... ostatnio "nagrodzony"  profesUr  Andrzej Nowak wyglada w swietle takiej chocby informacji... ta niedojda CHistoryczna i zwykla biurwa etatowa co to "doradca"  PAD'a  jest  !!!

Juz o tym drugim uniwersyteckim gamoniu Zybertowiczu... niedoszlym - szczesliwie - "profesorze"... wspominac nie bede, bo szkoda pisac  !!!

zaloguj się by móc komentować

rotmeister @Paris 16 czerwca 2019 21:58
16 czerwca 2019 22:15

Ja akurat profesora Nowaka cenię. Zybertowicza takoż.

pozdrawiam

zaloguj się by móc komentować

Paris @rotmeister 16 czerwca 2019 22:15
16 czerwca 2019 22:43

Coz...

... bywa i tak... tez pozdrawiam,

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @rotmeister 16 czerwca 2019 15:03
17 czerwca 2019 11:19

Bardzo dobrze, że to napisałeś

zaloguj się by móc komentować

syringa @rotmeister 16 czerwca 2019 15:03
19 czerwca 2019 19:46

nieco zahacza o te tematyke A .Ziemba w "Sztuka Burgundii i Niderlandow" -nie pamietam w ktorym tomie (sa 3)

zaloguj się by móc komentować

syringa @genezy 16 czerwca 2019 17:16
19 czerwca 2019 19:52

W tamtym czasie to Burgundia (Ksiestwo, Hrabstwo,chyba tez bylo Krolestwo Burgundii) byla tym najpotezniejszym osrodkiem i zalazkiem wspolnoty .TO bardzo ciekawy okres -Antoni Ziemba dosc szczegolowo to omawia

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować